Vänsterpartiet har haft årsmöte.

Vänsterpartiet har haft årsmöte den 18 februari. Mötet inleddes med parentation då 3 medlemmar under gått bort. Verksamhetsberättelsen föredrogs och mötet kunde konstatera att året som gått varit händelserikt, med styrelseförändringar och ordförandebyten.

Inom kommunen har mycket av intresset fokuserats på kommunens ekonomi och även kring frågorna hur den nya kommunorganisationen skall se ut. Då gymnasienämnden lagts ner, så var frågan hur resterande verksamheter inom gymnasienämnden skulle organiseras. Vänstern föreslog att en ny nämnd skulle inrättas, men vi fick inget gehör för detta bland övriga partier.  Utvecklingsfrågorna hamnar nu i ett utskott under kommunstyrelsen vilket i praktiken innebär mer makt till kommunstyrelsen och mer makt till de ledande politikerna. Arbetsmarknadsfrågor och integration hamnar under socialnämnden och socialförvaltningen. I fullmäktige har ett antal motioner presenterats med varierande resultat; ja till "ungdomshus-ungdomsverksamhet", nej till ekologisk upphandling, nej till gratis kollektivtrafik, ja till miljövänliga fordon vid kommunal leasing bl.a. Efter godkänd verksamhetsberättelse och ekonomisk redogörelse och beslut om ansvarsfrihet för styrelsen, så höll Arne Hedberg, lärare på Sandöskolan, ett anförande och i en exposé över aktuella konflikter och fronter i världen. Med exempel från Gaza, Afghanistan, Georgien, och Sydamerika, fångade han mötesdeltagarnas intresse för konflikterna mellan rika och fattiga, mellan nord och syd i världen och berörde även finanskrisen, dess mekanismer och dess globala konsekvenser. Därefter valdes ny styrelse och till ordförande utsågs Thomas Lundberg, övriga ledamöter i styrelsen blev Lena Thorsson-Fahlén, Ulla Olofsson, Jon Björkman, PO Axelsson, Olle Granath, Anita Johansson och Urban Henriksson.. Efter väl genomförda förhandlingar, och gott fika, avslutades årsmötet i enighet och god stämning, med siktet inriktat på ett aktivt år inom politiken.